הדברת פרעושים

הדברת פרעושים

מה זה פרעושים?  

פרעושים הם חרקים שלעתים קרובות מבלבלים ביניהם לבין פשפשים למידע נוסף לגבי ההבדלים בין פרעושים לפשפשים . הם בין הנפוצים ביותר מקרב המזיקים הרבים המצויים בסביבת בני האדם ובעלי החיים הביתיים. הפרעושים הם בעצם חרקים הנמשכים בעיקר לכלבים חתולים וחולדות שהם הפונדקאים הטבעי שלהם.

גם כאשר בעל החיים איננו, הפרעושים ממשיכים להתרבות. אלא שאז הם נטפלים לבני האדם ויכולים להיות מטרד. זאת הסיבה מדוע חשוב להזמין מדביר פרעושים לבצע ריסוס פרעושים ברגע שהפרעושים מתגלים.

הפרעושים אגב לא יכולים לטפס הרבה, אולם מאידך יש להם יכולת ניתור מרשימה יחסית לגודלם. הם מסוגלים לקפוץ לגובה של 90 ס"מ. קפיצה כזאת שקולה לקפיצה של אדם שעומד מתחת למגדלי של 40 קומות ומגיע לגג בקפיצה אחת. זיהוי בעיית הפרעושים בבית הוא פשוט, חרקים קטנים שחורים שקופצים או נעלמים פתאום, רואים אותם על בעלי החיים כאשר הפרווה בהירה, גרודים בלתי פוסקים, נקודות שחורות בפרווה, סימני עקיצות לאנשים בוגרים ברגליים ולפעמים באזור הבטן אם לובשים מכנסיים ארוכים וילדים קטנים נעקצים בכל הגוף.

מה עושים נגד פרעושים - הדברת פרעושים 
כאשר יש בעל חיים ביתי לא מספיק לבצע בו טיפול ביתי רגיל. ברגע שרואים פרעושים על בעל החיים חשוב לקחת אותו לווטרינר ולקבל המלצות לטיפול מתאים. אבל חשוב גם להזמין באותו שלב גם מדביר פרעושים לפעולות הדברה באזור המחיה של בעל החיים. פרעושים לכלב, מה עושים?

אם לא מטפלים בזה בזמן הפרעושים נשארים ומתרבים עד שנהיה קשה להדביר אותם, הדברת פרעושים לפעמים מצריכה מספר טיפולים עד סיום הבעיה ואין אפשרות לדעת זאת לפני שמתחילים לטפל. הם עלולים להיות מטרד של עקיצות ולהעביר מחלות לאדם ולבעלי חיים אחרים.

המעבר של הפרעוש מפונדקאי אחד למשנהו כדי למצוץ דם הוא זה שמאפשר העברת מחלות. הם עושים זאת באמצעות עקיצה שיכולה להכאיב. בדרך כלל בני האדם מתחסנים באופן טבעי מעקיצת פרעושים. אולם עקיצה כזאת יכולה לגרום לפריחה, דלקת ואפילו התקף אסתמה והלם בקרב מי שרגיש במיוחד.

אולם הנזק האמתי שלהם הוא בכך שהם יכולים להעביר מחלות מסוכנות כגון דבר וטיפוס מורני.

איך נפטרים מפרעושים בבית? 
קודם כל הבנת סדר גודל הבעיה הוא נעשה ע"י :ניטור אזורי הפרעושים, הבנת אזורי הרביצה, דרכי גישה ופתרון לבעיה, לבסוף בחירת החומר לביצוע ריסוס הפרעושים נבחר על פי שיקול דעתו של המדביר לפי מה שמותר בהנחיות התויות של התכשיר וזאת ע"פ יושבי הבית, סוגי בעלי החיים, דרכי גישה וחומרת הבעיה - רק אז מבצעים הדברת פרעושים. ריסוס פרעושים מתבצע בימנו בדרך כלל על ידי ריסוס חומר הדברה פריתרואידי ומעקב גידול לדרגות הנמוכות של הפרעוש (IGR) הנחשב למתקדם ובטוח לשימוש בקרבת בעלי חיים ובני אדם. מדובר בעצם במשפחה שלמה של חומרי הדברה שרעילותם נמוכה לבעלי דם חם. מידע נוסף בנוגע לאיך להפטר מפרעושים

בכל הדברה בה תבצעו תקבלו טופס ובו מידע בין השאר על שם החומר הנבחר והריכוזים, יש לשמור טופס זה עד לחזרת בני המשפחה ובעלי החיים למרחב המרוסס, בדרך כלל בשימוש ביתי מתחילים מחומרים הקרויים חומרים פריתרואידים. זאת מכיוון שזרחן אורגני מותר היום לשימוש כחומר של הדברת פרעושים רק במקרים קשים במיוחד, במיוחד ברפתות, דירים ובחקלאות והוא אסור בסביבה הביתית.

מה עושים נגד פרעושים בבית ?הדברת פרעושים
טיפול ראשוני בסביבת בעל החיים כמו שאיבת אזורי הרביצה על ידי שואב חזק, ניקוי הבית עם הרבה מים, שמפו נגד פרעושים לבעל החיים או אפילו רחיצה ע״י רכב טיפוח לבעלי חיים שמגיע עד הבית. לפני שמגיע מדביר פרעושים מומלץ לבצע מספר צעדים מוקדמים. צעדים אלה: הרמת חפצים מהרצפה, איסוף וכיסוי צעצועים, הרחקת בעלי חיים ומזונם מאזור הריסוס, וכן שאיבה יסודית של שטיחים שמיכות וכריות בהם עלולים לרבוץ פרעושים, וכן קצירת דשא והשקיית הגינה. צעד נוסף מומלץ הוא הרחקת כלי האוכל והמים מאזור הריסוס וכל דבר שחומר שהריסוס עלול להיצמד אליו. למידע נוסף בנושא הנחיות להדברת פרעושים.

 

צעדים לאחר ההדברה
לאחר ריסוס פרעושים חובה לצאת מהאזור המרוסס יחד עם בעלי החיים הביתיים עד שיתייבש. זמן הייבוש משתנה בהתאם לעונות השנה וסוגי המשטח עליו התבצעה הדברת פרעושים. כדאי מאוד לשמור על שם המדביר וחומר ההדברה בו השתמש, וזאת במקרה ואחד מבעלי החיים יפתח סימני הרעלה לאחר מכן. התעטשיות ושיעולים יכולים להופיע אצל בעל החיים אך הם צריכים להפסק אחרי זמן קצר, במידה סימני ההרעלה מחמירים יש להוציא את בעל החיים מאזור ההדברה, לנקות לו עם מים את אזור האף והפה ולהתפנות לוטרינר עם הדף ביצוע פעולת ההדברה שקיבלתם בתום ההדברה. סיבות ההרעלה נובעות מכמה סיבות עיקריות: סוג בעל החיים, משקל הגוף, גיל ומצבו הרפואי בנוסף מאוד חשוב לעבוד ע״פ התווית שרשומה על כל תכשיר שהשתמשתם על בעל החיים, צרוף של כמה תכשירי הדברה נגד פרעושים בו זמנית גורם להרעלה.

מהן המגבלות על הדברת פרעושים וכיצד מתכוננים להדברת פרעושים בבית לפני ואחרי ?

 מגבלות:

יש לשהות מחוץ לבית לפחות שעה עד שהחומר מתייבש, אנו ממליצים להשאיר חלונות פתוחים לאחר ההדברה. במידה ובבעלותכם בעל חיים, אנחנו ממליצים שהם יהיו מחוץ לבית בין 6-24 שעות ומחוץ לחצר למשך 7 שעות, בכל מקרה מומלץ להתיעץ עם הוטרינר האישי שלכם.

הכנות לפני ההדברה:

ההדברה מתבצעת בכל שטח הבית, הפנימי והחיצוני, לכן חשוב להרים חפצים מהרצפה למעט שטיחים .

לאחר ההדברה :

מומלץ לא לשטוף את הבית במשך 5 ימים לפחות, ,בנוגע לילדים מומלץ להמנע מזחילה במידה ואין אפשרות להגביל את הילדים אפשרי לנקות אזור מסויים ולהתנהל בחופשיות. מומלץ לא להתהלך יחפים עד לאחר השטיפה.

 להנחיות מלאות לגבי הדברת פרעושים בבית היכנסו : הנחיות להדברת פרעושים